Scoutdräkt

Vi scouter känns lätt igen när vi bär den blå scoutskjortan eller andra blå scoutkläder. Scoutdräkten är ett sätt att visa att vi alla tillhör Scouterna. Den skapar gemenskap, stärker vår identitet och är en del av vårt symboliska ramverk. På scoutskjortan fäster vi märken för att berätta vad vi gjort, tillhörighet och vilka intressen vi har.

Scoutdräkten
ska kännas välkomnande och skapa gemenskap. Dräkten finns i olika modeller, storlekar och material för att alla ska hitta något att känna sig bekväm i. Här finns skjortor, t-shirts med lång och kort ärm och piké. Alla bomullsplagg som ingår i dräkten är 100 % Fairtrade och GOTS-certifierade, vilket innebär att produktionen tar hänsyn både till människa och miljö. Transporterna sker via båt och klimatkompenseras via organisationen Zero Mission.
Vid all scoutverksamhet bör scoutdräkt eller scoutkläder bäras. Det innebär att det ska synas tydligt av klädseln att man är scout.

Scouthalsduken används som del av din scoutdräkt i hela världen. Vår svenska scouthalsduk är mörkblå med ett gult kantband med scoutsymbolen på och läggs under kragen. Den kan bäras av alla svenska scouter och är den halsduk som bärs när svenska scouter är utomlands eller representerar Sverige. I Lerums scoutkår har vi en röd skotskrutig halsduk, kontakta din ledare.
Scouthalsduken kan bäras utan att du har scoutdräkt, till exempel ovanpå en läger t-shirt. Scouter över hela världen har en tradition att byta halsduk med scouter de blivit kompisar med. Om du åker på internationellt läger kan det vara bra att ta med sig extra halsdukar om du är sugen på att byta halsduk med nyfunna vänner.

Sölja eller vänskapsknop? Du väljer själv! Grejen som håller ihop halsduken kallar vi för sölja. Du kan även knyta en knop för att hålla ihop halsduken. En sölja kan du tillverka själv av till exempel läder, trä, metall eller paracord. De finns även att köpa färdiga i scoutshoppen.

Här kan du köpa scoutdräkten: www.scoutshop.se
(Över 500kr fraktfritt, ange Lerums scoutkår som Förmånstagande Scoutkår)

Bilden visar placering av märken, var de ska sys på skjortan.