Bäver 7 år (åk1)

Lördagar klockan 10.00 – 12.00 på Riddarsten
Vi är alltid ute, så kläder efter väder!

Bäverträffar arrangeras oftast på en särskild plats inne i skogen, där scouter har möjlighet att njuta av medhavd matsäck. Inom Bäverscouterna uppmuntras barnen att verkligen uppleva och utforska naturen. Under träffarna uppmanas de att aktivt ”smaka” och ”känna” på den omgivande miljön. Ett betydande fokus läggs på att utveckla starka kamratrelationer, och lek är en viktig del av aktiviteterna under mötena.

Bäverscouterna får också lära sig praktiska färdigheter, såsom att assistera ledarna vid eldantändning, lära sig kommunikation med spårtecken och bli bekanta med att observera djurspår. Under övervakning får de använda kniven, exempelvis när de tillverkar grillpinnar eller barkbåtar. De får även insikt om Allemansrätten och Scoutlagen samt tränar på viktiga överlevnadskunskaper, som vad man ska göra om man går vilse. Att tillaga bävergodis över stormkök är också en del av äventyret.

Har du frågor om Bäverscouterna? Tveka inte att kontakta våra engagerade ledare. De finns tillgängliga för att ge ytterligare information och vägledning på: bavrarna@lerumsscoutkar.se

Vår verksamhet gäller för barn från första klass i skolan. Men man kan anmäla sitt barn som är yngre, då får man en kallelse när det är dags att börja. Du kan anmäla ditt intresse genom att besöka https://www.lerumsscoutkar.se/avdelningar/bli-scout